Jumaat, 4 Januari 2013

SENARAI SEMAK BEKALAN AKHIRAT



SENARAI SEMAK BEKALAN UNTUK AKHIRAT
 (SIRI KELAS FARDHU AIN –SIRI 1 )
BIL




PERKARA


JUMLAH RAKAAT
DALIL
2
4

Solat Sunat Wuduk:
“Tidaklah salah seorang di antara kalian berwuduk lalu menyempurnakan wuduknya kemudian mengucapkan: Aku bersaksi bahawa tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain Allah dan Muhammad adalah hamba dan Rasul-Nya, melainkan akan dibukakan baginya lapan pintu-pintu syurga. Dia boleh masuk mengikuti mana-mana sahaja (pintu) yang dikehendakinya”. 

Hadis riwayat Imam Muslim dalam Shahihnya, Kitab al-Thohaarah, no: 234.

1
Waktu subuh
1.1 solat wuduk

1.2solat sebelum subuh


1.3 solat subuh


2
Waktu Israq

2.1solat isyraq

2.2solat taubat

2.3solat hajat

2.4   solat tasbih



Solat Sunat Isyraq:
“Sesiapa solat Subuh berjemaah, kemudian duduk berzikir kepada Allah sehingga naik matahari dan mengerjakan solat dua rakaat (Solat Sunat Isyraq). Maka adalah baginya pahala seperti pahala Haji dan Umrah yang sempurna.”

(Hadis Riwayat, At-Tirmidzi r.a.)

3
Waktu Dhuha

3.1Solat Dhuha

3.2Solat taubat

3.3Solat hajat

3.4   Solat tasbih


Solat Sunat Dhuha:
“Barangsiapa yang menjaga sembahyang Dhuhanya nescaya diampuni Allah baginya akan segala dosanya walaupun seperti buih dilautan.” (Riwayat Ibnu Majah dan At-Tirmidzi)

Solat Tasbih:
“.....Jika engkau sanggup untuk melakukannya satu kali dalam setiap hari, maka lakukanlah, jika tidak, maka lakukanlah satu kali seminggu, jika tidak maka lakukanlah sebulan sekali, jika tidak maka lakukanlah sekali dalam setahun dan jika tidak maka lakukanlah sekali dalam seumur hidupmu”

( HR Abu Daud bab solat tasbih no : 1297 )

4
Waktu Zohor

4.1Solat wuduk

4.2Solat sebelum zohor


4.3Solat zohor

4.4Solat selepas zohor


4.5Solat taubat

4.6   Solat hajat



Solat Sunat Taubat:

Suatu pagi Rasulullah memanggil Bilal dan bertanya: “Wahai Bilal, dengan amalan apa yang menyebabkan engkau mendahuluiku ke syurga? Sesungguhnya semalam aku memasuki syurga lalu aku mendengar bunyi tapak kakimu di hadapanku”. Jawab Bilal: “Wahai Rasulullah, tiadalah aku melakukan suatu dosa melainkan aku akan bersolat dua rakaat, dan tiadalah aku mengalami suatu hadas melainkan aku akan berwuduk kerananya”. Dalam satu riwayat: “…dan aku lihat bahawa wajib ke atasku kerana Allah bersolat dua rakaat”. Maka jawab Rasulullah SAW: ”Dengan amalan inilah”.

 (Riwayat Ahmad dan al-Tirmizi, katanya: Hadith hasan sahih gharib)

5
Waktu Asar

5.1Solat wuduk

5.2Solat sebelum asar


5.3   Solat asar


Solat Sunat Sebelum dan Selepas (Rawatib);

Dari Ibnu Umar ra berkata, "Aku menjaga 10 rakaat dari nabi SAW: 2 rakaat sebelum salat Zhuhur,2 rakaat sesudahnya,2 rakaat sesudah solat Maghrib, 2 rakaat sesudah solat Isyak dan 2 rakaat sebelum solat Subuh.

(HR Muttafaqun 'alaihi)

6
Waktu Maghrib
6.1Solat sunat wuduk

6.2Solat sebelum maghrib

6.3Solat maghrib

6.4Solat selepas maghrib

6.5Solat taubat

6.6   Solat hajat



Solat sunat Witir:

Dari Abu Hurairah“Sesiapa yang tidak berwitir, maka bukanlah dia termasuk golongan kami.” 

 (Diriwayatkan oleh Ahmad dan Abu Daud).
7
Waktu Isyak
7.1Solat wuduk
7.2Solat sebelum isyak
7.3Solat isyak
7.4Solat selepas isyak
7.5Solat taubat
7.8Solat hajat
7.9Solat istikharah
7.10Solat witir



Solat Sunat Tahajud:
Firman Allah dalam Al-Quran yang bermaksud : " Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa ada di dalam syurga dan dekat dengan air yang mengalir. Sambil mengambil apa yang diberi oleh Tuhan mereka. Sesungguhnya mereka sebelum  ini di dunia adalah orang-orang yang berbuat baik. Mereka sedikit sekali tidur di waktumalam. Dan di akhir-akhir malam mereka memohon ampun kepada Allah."
( Surah az-Zariat ayat 15-18 )

8
Waktu Qiamullail

8.1Solat wuduk
8.2Solat tahajud
8.3Solat taubat
8.4Solat hajat
8.5Solat tasbih
8.6Solat witir




Solat Sunat Hajat:
“Sesiapa yang mempunyai hajat kepada Allah atau kepada salah seorang bani Adam (manusia) hendaklah dia berwuduk serta membaguskan wuduknya kemudian solat dua rakaat. Terus (setelah selesai solat) hendaklah dia menyanjung Allah dan berselawat kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam, kemudian dia mengucapkan doa…… Menurut Abu ‘Isa ini adalah hadis Gharib dan dalam sanadnya terdapat Faaid bin ‘Abdurrahman yang dha’if (lemah) dalam hadis dan Faaid dia adalah Abu al-Waruqa’.  

 Hadis riwayat Imam al-Tirmizi dalam Sunannya Kitab al-Sholaah, no: 441.


JUMLAH RAKAAT




P/S: Sila (/) jumlah rakaat yang telah kita laksanakan. Semoga kita memperbanyakkan ibadat-ibadat sunat bagi menampung ibadat fardhu supaya kita layak menjadi kekasih Allah yang dicintai-Nya. Tingkatkan amalan kita sesuai dengan peningkatan usia kita.
Memperbanyakkan amalan ibadat sunat bukan menjadi sebab masuk syurga tetapi menjadi sebab kita mendapat cinta dan rahmat Allah SWT, melalui rahmat-Nyalah kita dimasukkan ke syurga. Tetapi jika  tidak memperbanyakkan ibadat sunat , kita tidak layak mendapat cinta, rahmat dan redha-Nya.  Maka kitatidak layak mendapat syurga Allah SWT.

Saya mohon semua yang saya sayangi mengamalkan ibadat ini, bertambah saban tahun sehingga melebihi 4 rakaat yang saya letakkan.



Semoga mendapat manfaat dan beribadatlah seolah-olah kita mati esoknya. amin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan